Nijenstein B-Fit school


Gezond eten op school
Met B-Fit maken kinderen, ouders én docenten op een unieke manier kennis met gezond leven, bewegen en voeding.
Het doel is kinderen er bewust van te maken dat fit zijn niet alleen goed is, maar dat het vooral leuk is om er mee bezig te zijn. Met onder andere beweegmomenten tijdens pauzes, gezonde traktaties, het verbeteren van het schoolplein en workshops voor ouders én docenten biedt B-Fit een afwisselend programma.


Preventief en positief

B-Fit gaat uit van een (preventieve) positieve aanpak van overgewicht en bewegingsarmoede. Niet het dik zijn of overgewicht staat centraal, maar juist fitheid.
Het programma van activiteiten is gericht op het verwerven en behouden van een actieve en gezonde leefstijl en wordt aangeboden via het onderwijs. Alle kinderen (inclusief hun sociale omgeving) worden als deelnemer aan het project gezien. B-Fit beïnvloedt het gedrag door het vergroten van kennis en de eigen houding aan te pakken


Onderdelen van het programma

•Workshop gezonde leefstijl voor docenten
•B-Fit test
•Theoretisch lespakket
•Beweeginterventies, zoals naschoolse activiteiten, pauze-activiteiten
•Kwaliteitsverbetering bewegingsonderwijs Beweegtussendoortjes
•Advies opknappen schoolplein
•Workshops voor ouders


Maatwerk

Het B-Fitprogramma wordt telkens met een schoolteam opgesteld. Doordat er gewerkt wordt met keuzeonderdelen, kan maatwerk geleverd worden. De B-Fit coach kan in overleg, een programma samenstellen dat zoveel mogelijk aansluit bij het dagelijkse onderwijsprogramma. Zo zijn bijvoorbeeld de lessen van de lespakketten over voeding & bewegen goed inpasbaar in de reguliere uren voor gym, natuur & verzorging en/of wereldoriëntatie.
 

Bewegen

B-Fit streeft naar vijf beweegmomenten per week. Per school kan hier op een verschillende manier invulling aan worden gegeven. De B-Fit coach is een aantal uur per week actief op school en ondersteunt bij het opzetten, uitvoeren én implementeren van het programma B-Fit.


 





Dat betekent onder andere dat wij vragen:

  • Een gezonde pauzehap mee te geven. Lekkere pauzehappen vinden wij bijvoorbeeld  groente, fruit en een volkoren boterham.
  • Fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, pruim en mandarijn.
  • Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes.
  • Volkoren of bruine boterham, rijstwafel, volkoren knäckebröd of een krentenbol. 
  • Gezond eten voor tijdens de overblijf in de broodtrommel te doen. Geschikt vinden wij bijvoorbeeld volkorenbrood of bruinbrood met beleg dat niet te veel verzadigd vet of zout bevat. 
  • Kinderen drinken tijdens de ochtendpauze en de lunch gezonde dranken, zoals: kraanwater, thee, halfvolle melk, karnemmelk of magere yoghurt.
  • Dranken zonder suiker, zoals yoghurtdrank zonder toegevoegde suikers of light limonade. (Pakjes en flesjes frisdranken en vruchtensappen bevatten erg veel suiker!) 
  • Kinderen krijgen per schooljaar al gauw 25 traktaties.
  • We vragen  om de traktaties klein te houden en niet te calorierijk, bijvoorbeeld: groente en fruit in een leuk jasje, kleine porties van producten die niet te veel calorieën bevatten, niet-eetbare traktaties vinden we een leuk alternatief.