Samen gezond eten op school


Gezond eten op school
Gezonde voeding draagt bij aan een goede ontwikkeling van kinderen. Daarom willen wij voor ieder kind gezond eten en drinken op school stimuleren. Daarvoor hebben we de hulp van de ouders en verzorgers nodig!
 



Dat betekent onder andere dat wij vragen:

  • Een gezonde pauzehap mee te geven. Lekkere pauzehappen vinden wij bijvoorbeeld  groente, fruit en een volkoren boterham.
  • Fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, pruim en mandarijn.
  • Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes.
  • Volkoren of bruine boterham, rijstwafel, volkoren knäckebröd of een krentenbol. 
  • Gezond eten voor tijdens de overblijf in de broodtrommel te doen. Geschikt vinden wij bijvoorbeeld volkorenbrood of bruinbrood met beleg dat niet te veel verzadigd vet of zout bevat. 
  • Kinderen drinken tijdens de ochtendpauze en de lunch gezonde dranken, zoals: kraanwater, thee, halfvolle melk, karnemmelk of magere yoghurt.
  • Dranken zonder suiker, zoals yoghurtdrank zonder toegevoegde suikers of light limonade. (Pakjes en flesjes frisdranken en vruchtensappen bevatten erg veel suiker!) 
  • Kinderen krijgen per schooljaar al gauw 25 traktaties.
  • We vragen  om de traktaties klein te houden en niet te calorierijk, bijvoorbeeld: groente en fruit in een leuk jasje, kleine porties van producten die niet te veel calorieën bevatten, niet-eetbare traktaties vinden we een leuk alternatief.